Sabtu, 8 September 2012

Mak aku macam tahu je...

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh..
Salam kemesraan penuh keimanan...

Alhamdullilah, hari ni batuk dah semakin kurang. Walaupun, aku batuk dengan nisbah 20 kali batuk setiap 5 minit. Aku sedih. Macam-macam cara aku buat tetap tak berkesan dengan pantas. Aku rasa macam nak telan jer botol ubat batuk tu sekali. Hari ni, Lyeen bangun pukul 6.00 pagi sebab roomate aku yang kejutkan suruh solat subuh. Kalau dia tak kejutkan aku rasa aku tak sedar langsung. Sebab semalam aku tidur pun dah nak pukul 4 pagi. Aku layan novel yang tak pernah habis aku baca tu. "Hello, Mr.Perfect"

Then, dah pukul 1 petang tu, Lyeen dengan roomate masing-masing tengah bosan dan paling naiya bila kami lapar tahap kebulur. Tiba-tiba jer, kami terasa nak outing. Maka, kami bersiap dan bersiap untuk pergi Mid Valley. Sebab itu jer yang rasa dekat kot untuk mencekik KFC di tengah hari.Dah siap-siap beli barang.Beli donut kat Big Apple dan beli Chocotop kat Mc'D. Kami baliklah naik Rapid KL! Tu jer kami mampu kot..T_T

Sampai asrama, Lyeen call mak. Banyak jer yang kami cerita kan. Lagi-lagi mak aku sememangnya jaguh kalau bab bercerita. Adalah dalam 20 minit kami cerita, then aku minta tangguh dulu sebab nak solat maghrib. Mak aku pun iyakan. Tup-tup ada sms dari mak aku pulak...

"Salam, mamah mau tanya anak mamah ni. Macam ada masalah ja! Suara pun macam lain mamah dengar. Ada masalah sama si hem..hem.. ka? Mamah tanya ja."

Sungguh time aku baca, mata kau berkaca-kaca. Aku nak nangis tapi Lyeen dah terlalu banyak menangis. Betapa luhurnya jiwa mak aku dia tahu yang anak dia tengah ada masalah. Aku rasa serba salah sebab terpaksa tipu mak aku. Lyeen reply sms mak Lyeen untuk bagitahu dia yang Lyeen takdak apa-apa, cuma batuk ni yang buat Lyeen tak banyak nak cerita apa-apa.

Banyak benda yang mak aku patut tahu tapi aku tak bagitahu. Sebab aku tak nak dia risau. Kalau dia tahu sah-sah jer kan dia pun sedih-sedih bagai. Aku dengan mak aku kan best friend in this world. Percayalah! Tak sampai 20 minit lepas tu adik aku pulak call.

"Kak, kau dimana?"
"Asramalah...kenapa?"
"Kau okey ka? Mamah suruh kau call abah, abah mau cakap..."
"Kenapa?"
"Mana aku tahu...kenapa jugak kau ni?"
"Nantilah aku cerita dengan kau..."
"Bha..."

Dalam jiwa aku tertanya-tanya. kenapa abah nak cakap plak dah? Mataii...Maka, aku pun call Abah aku.

"Kenapa abah? Si Liza cakap abah suruh call"
"Ya, abah risau..mamah cakap kau sakit. Iyakah?"
"Ndaklah, sakit biasa-biasa jak pun. Batuk jak."
"Sudah pigi klinik?"
"Ndak, beli ubat jak, okey jugak suda ni sikit.."
"Ka kau bergaduh ni sama boyfriend mu..."
Haahhaa..sah-sah time ni aku terkaku kejap. Apa aku nak jawab? Aku ketawa ja the aku dapat bayangkan abah aku buat muka bengang!
"Apalah abah ni. Tiadalah. Okey jak. Jangan risau. Sakit ja ni buat lemah ni. Yang lain-lain okey."
"Duit ada lagi?"
Time ni aku rasa macam batuk aku dah hilang serta merta. Hahahhaa...untungnya aku jadi anak.
"Haha..ada lagi. Nanti kalau habis aku kirim juga nombor akaun.."
"Abah hafal jugak, ingat kalau ada masalah jangan mau simpan-simpan sendiri. Mamah tu tahu kalau anaknya ada masalah. Kamu besar sudah, masing-masing boleh fikir apa yang baik, apa yang buruk..Yang penting ingat niat pergi sana mau cari ilmu. Okey anak abah?"

-Tamat-

Sumpah aku terharu time ni. Betapa Lyeen rindu dengan mak abah Lyeen...T_T... Maaf terpaksa tipu dan tipu lagi. Takmau buat mereka sedih-sedih. Aku kan anak solehah. Aaminn...:) Semoga suatu hari nanti Lyeen diberi kekuatan untuk bagitahu perkara sebenar walaupun Lyeen tahu apa yang mereka harapkan tak sampai. Apapun masalah yang ada selagi kita boleh selesaikan, selesaikan. Jangan buat mak abah susah hati. lagi-lagi bila duk jauh-jauh ni. Yang penting, apapun masalah hadapi dengan senyuman..:)

P/S: Doakan mak abah Lyeen sentiasa sihat selalu..:)

9 000 Makan Cupcakes!:

Unknown berkata...

sabar tau.. saya tau awak sangat2 rindu kat kedua mak ayah awak..

Unknown berkata...

ishhh sedih plak baca nie ..

bagus la Lyeen dah makin sehat ;)

Ana Farhana berkata...

semoga cepat sihat bha..

teringat kwn ana org sabah, lme xdgr die ckp sabah.. hehe.

take care :)

jemput singgah komen di blog ana :)

Lynn Damya berkata...

betul !!!!!!! sama lah mak sy, dia tahu. tp sy ni jenis yg xbercerita psl masalah, sbb xnk dia risau, haha..alhamdulillah kite masih punya parents, jd lah anak yg baik, amin~ (n_n)

m berkata...

awk, moga cepat2 sihat dan blog lagi :) tc

Cikrosecute berkata...

Tersentuh jiwa baca nie...Harap bersabar...

mujagirl92 berkata...

terharu,, do solve the problem wisely k :D

Cikgu Ma berkata...

moga cepat sembuh...saya kalo batuk lagi banyak makan ais..batuk hbis2, pastu baik la..tp x amalkan sangat..lgipun jarang dapat batuk2...alhamdulillah...

SuparMan SuaRez berkata...

Untunglah Dpt Mak Prihatin..Kongsi mak ko ..blh? Hehehe..Teda La..main2 Jak..ahaha

Sabar Bha...Life Must Go On :D
Chill...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...