Isnin, 4 Jun 2012

Jodoh Itu Ketentuan

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabaraktuh
Salam sayang-sayang u olls!

"Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi. Cinta yang disemadikan tidak mungkin layu selagi ada imbas kembali. Hati remuk kembali kukuh selagi ketenangan dikecapi. Jiwa yang pasrah bertukar haluan selagi esok masih ada. Parut lama pastikan sembuh selagi iman terselit di dada. Kekayaan yang paling kaya adalah akal, kemiskinan yang paling besar adalah jahil, keburukan yang paling hodoh adalah sesat."


Siapa yang tak pernah ingin disayangi dan menyayangi? Semua manusia tidak akan dapat lari dari perasaan ini. Korang boleh kerat jari manis Lyeen kalau takdak..(aku eksen je!Aku taknak kena kerat!)
Sejak dari sekolah lagi, kisah berkasih-sayang ini sudah bermula. Tidak kiralah dari sekolah rendah mahupun sekolah menengah. Dan, mungkin hal ni akan jadi masalah untuk Lyeen bila dah posting nanti. Lagi-lagi kalau kena area bandar! Manusia dan perasaan kasih tidak dapat dipisahkan. Namun, kasih dan sayang itu juga kadang-kadang akan bertemu dengan perpisahan.


Dan perpisahan itu suatu kesedihan!
Sewaktu berkasih, pelbagai janji diikat dan disumpah setiakan. Namun, sejauh mana janji itu berjaya dikotakan? Sekarang, Lyeen tertarik dengan cinta selepas nikah. Apakah?
Sudah terlalu letih mencari dan mencari. Apbila mencari dan bertemu, untuk menjaganya bukan mudah. Adakalanya, dua hati terpaksa bersedih dek kerana kesetiaan atau kepercayaan menjadi goyah.
Sungguh! Berkasih itu sangat sukar.

Kalau bercinta selepas kahwin tak kenal! Nanti dia jenis yang panas baran tahu nak angkat kaki kat muka kau je. Padan muka! Hahahahhaa.. Ni lagi satu hal. Susah juga. Tapi, Lyeen berpegang teguh pada ini :

"Perempuan-perempuan yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji (pula), sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik (pula). Mereka itu bersih dari apa yang dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (surga)." - [Surah An-Nur, 24: 26]


Kalau, Lyeen nak mengharapkan jodoh yang terbaik untuk Lyeen. Maka, Lyeen perlu berusaha untuk menjadi yang terbaik! Tapi kalau aku jadi penyangak? Taknak!!!!!! Biarlah jodoh itu lambat tibanya asalkan mendapat jodoh yang sesuai dan biarlah seorang diri daripada menjadi mangsa lelaki yang tidak beriman kemudian nanti. Memang kita mudah tersilap mentafsir kehidupan ini. Kita selalu sangka, aku pasti bahagia kalau mendapat ini. Hakikatnya, apabila kita benar-benar mendapat apa yang kita inginkan itu, ia juga datang bersama masalah. Kerana, hidup ni ibarat roda. Sentiasa berputar dan terus berputar.


Apapun, sebelum memberi kebahagiaan kepada orang lain. Bahagiakan diri sendiri. Semoga kebahagiaan menjadi milik kita. Jodoh itu sentiasa ada. Kerana ia sudah ditetapkan. Allah sudah menyusun aturkan segala-galanya. Mungkin sahaja jodoh itu adalah manusia yang selalu menyakiti kamu suatu masa dahulu. Dan tidak mustahil pula dia akan menjadi manusia yang paling romantik suatu hari nanti. InsyaAllah.:)

P/S : "Di antara kebahagian anak Adam ialah Solat Istikharah daripada Allah Taala dalam segala urusannya.”
Maka, istikharahlah. Semoga Allah memberi petunjuk untuk kita..:)

13 000 Makan Cupcakes!:

Flavnesz berkata...

suka entry nie..:D

Lovely Lieyza berkata...

istikharah lah... insyaallah... Allah memberi petunjuk... =)

Unknown berkata...

@zanairin thanx kamu..:)

Unknown berkata...

@ChEnTA LiEYza insyaallah semuanya baik-baik sahaja..:)

Zul De Alexis berkata...

Jodoh itu rahsia Allah...Ia dah tetapkan yang terbaek untuk kita...yakin padaNya...:)

iEdA berkata...

Suka entri neh...insyaAllah kn da jodoh yg tbaek tol lyeen..jdn bhenti bdoa...cm 2 gk yg ida wat...yakin pd jnji Allah ^_^

Ikam berkata...

gua silap pilih awek..sangkakan wanita berbudi rupanya lelaki bersilikon T_____T

Unknown berkata...

@Zul De Alexis insyaallah..semoga apa yg ditakdirkan itu terbaik..:D

Unknown berkata...

@iEdA thanx ieda...yah..doa adalah snejata utama utk kita.:

Unknown berkata...

@Ik Hanif kau mmg selalu silap pilih..HAHAHAHHAH

Tanpa Nama berkata...

bestt...
entri cintan-cintun cik lyeen memang bestt.. sheila suka...

Unknown berkata...

@Sheila Eiman hikhik..sebab kitee suka cnta2 kn..kn..;p

Unknown berkata...

http://hunyieda.blogspot.com/2012/06/awesome-giveaway-by-us.html mari join sini dearr..banyak hadiah menarikk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...