Isnin, 3 November 2014

Wujudkah Kawan Makan Kawan?

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh,
Salam Cupcakes!

“Orang yang paling sabar di antara kamu ialah orang yang memaafkan kesalahan orang lain padahal dia berkuasa untuk membalasnya.” (Riwayat Ibnu Abiduyya dan Baihaqi)

Ehem. Hujung-hujung tahun ni galak jer kau update blog kan Lyeen. Okay, takpa. Yang baik kita teruskan dna yang tak baik kita buang jauh-jauh naaaaaaaa. Permulaan entri ni Lyeen nak tanya dekat u olls beberapa perkara...
1. Berapa kali dalam sehari awak doakan kawan-kawan awak?
2. Berapa banyak awak sampaikan yang baik-baik tentang kawan awak?
3. Berapa banyak awak mengumpat kawan-kawan awak belakang dia?
4. Berapa banyak kita minta maaf dengan kawan-kawan kita sepanjang kita sama-sama dengan dia?
5. Apa perkara paling baik kita pernah buat untuk kawan kita?

Jawab. Jawab. Jawab. 
Sebenarnya, tujuan utama entri kali ni sebab terpanggil nak taip entri macam ni. Betullah kata orang, apa yang berlaku di sekeliling kita akan buat kita berfikir. Dan, yes! Lyeen memang terfikir tentang suatu perkara ni. Kawan. Jujurnya, Lyeen jenis manusia yang jarang dapat kawan meskipun aku jenis yang ramah -tamah dengan semua orang dan rajin beri sedekah berbentuk senyuman dekat semua orang yang aku nampak. Tapi, hakikatnya Lyeen memang tak banyak kawan. Bukan sebab tak nak berkawan tapi Lyeen takut dengan istilah 'kawan makan kawan', 'musuh dalam selimut', 'gunting dalam lipatan' dan macam-macam lagi. Bukan Lyeen berprasangka buruk dengan orang lain tapi kita kena hati-hati wei dalam dunia ni, rambut sama hitam tapi hati lain-lain.
Pstt, tudung pun boleh sama tapi hati lain okay! Okay berpatah balik pada kisah kita tadi. Dalam berkawan ni dua benda paling Lyeen takut. FITNAH dan TIKAM BELAKANG. Semua ni lahir dari sikap hasad dengki manusia dna dendam manusia. Astagfirullahalazim, semoga kita dijauhkan dari sifat-sifat ini. Jangan pernah simpan dendam dan hasad dengki pada orang lain kerana yakin sahaja dengan ketentuan Allah SWT . Mungkin hari ni Dia beri kebahagiaan, kemewahan, kesihatan dekat kawan kita. Tapi, siapa tahu esok lusa kita pula akan dapat kebahagiaan, kemewahan dan kesihatan macam kawan kita? Hidup kita ibarat roda kerana kadang kala kita berada di atas dan kadang kala kita akan merasa berada di bawah sebab Allah SWT maha adil. 

Kesimpulannya, janganlah berlagak sangat bila kita ni dah senang sikit. Jangan bergembira atas kedukaan orang lain. Jangan bergelak atas air mata orang lain. Jangan tabur fitnah pada orang lain. Jangan sampaikan yang buruk-buruk pada orang lain. Ingat! Kita jaga aib orang, Allah akan jaga aib kita. Kenapa perlu kita nak canang aib orang? Kita dah cukup sempurna? Kita dah cukup baik? Belajar sempurnakan hari-hari kita dan niat kerana Allah SWT. Buat yang baik-baik. Sampaikan yang baik-baik. Tulis yang baik-baik. Buat semua yang baik-baik. Orang senang dengan kita. Hidup kita dunia akhirat pun senang. 
Nota pink: Hakikatnya memang kita sakit hati sangat-sangat dengan orang yang buat kita. Tapi, pujuk hati..."Chill lah wei!". Lyeen dulu pun pernah rasa sakit hati yang sangat-sangat bila orang buat kita macma kita ni takda perasaan kan? Tapi kan..kan...rilekslah beb ...dalam entry Lyeen yang lepas-lepas Lyeen selalu tulis "What u give, u get back!" See? Kita buat baik, kita akan dapat baik. Kita buat jahat, kita akan dapat balasan yang sama jahat dengan kita. Orang lain tak nampak apa kita buat tapi Allah sentiasa nampak...Jaga-jaga!
Ok bai. Assalamualaikum.

11 000 Makan Cupcakes!:

Tanpa Nama berkata...

Syukur saya tak pernah makan kawan :)

Admin berkata...

ada kata daging manusia jika dimasak akan meletop-letop.

Bro Framestone berkata...

:)

No komen.... Tapi itu la....

www.broframestone.com

Nadia Johari berkata...

hai awak lama tak datang tanah kedaung awak ni...rinudnya..ermm kawan makn kawan banyak je..tpi biarlh die buat kita jangan kite buat die..

Unknown berkata...

@malaysiatercinta.com hahaha...syukur alhamdullilah :)

Unknown berkata...

@HASRUL HASSAN kena try juga tu ...klu msk kicap mcamana rupanya :P

Unknown berkata...

@Bro Framestone kan bro...hakikat yg perlu diterima :P

Unknown berkata...

@Nadia Johari hai kakak cantik..wah..wah...:) Lyeen pun dah lama tak lawat akk...btul kak..kita rilek je..:)

Unknown berkata...

Selalu juga kena, tapi itulah memaafkan lebih baik kan..

Nick Nashram berkata...

ada je kawan camtu.
pernah terkena..sebab kita anggap dia ni kawan kita, so kita share la benda yg secret..tak sangka pulak dia pegi share kat org lain..geram tol ngn kwn camni.

Nour Leeman berkata...

Saya pun pilih kawan..
Kawan yang positif je ade dlm list..
Yg negatif tu kene put aside..takut nanti jangkit kat kite pulak sikap negatif die..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...