Ahad, 2 November 2014

Dunia Cakap-Cakap

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwbarakatuh
Salam Cupcakes!

Betullah dalam hidup kita, kita perlu berani. Berani dalam hal-hal yang positif. Sama juga halnya dengan Lyeen. Mula-mula dapat sms Bhen untuk masuk team debat Semester 6 ni, nak ke tak nak? Nak ke tak nak? Sebelum ni pun memang inilah team debat kami, dah serasi, sebati dan sejiwa nak berkongsi idea dan pendapat.Cuma bila dah semester 6 ni masing-masing dah sibuk dengan dunia masing-masing. Shahrul, Kak Nadia dan Bhen. Tak sampai seminggu pun kami berlatih. Kali terakhir kami jumpa dalam team debat ni dua tahun lepas.
Ada tiga kali bersidang. Lyeen masuk sidang 2. Fuhhhh! Malam sebelum bersidang tak baca apapun sebab sibuk dengan I-Fiest. Lepas tu pagi-pagi ada kuliah. Format debat pun dah tak ingat. Memang aku pulun je cakap sesuka hati aku. Hahahaha. Tapi dalam dunia cakap-cakap kena banyak "positif" kalau tak semua benda kau rasa salah. Pertandingan Debat Piala Pengarah IPG Kampus Bahasa Melayu ni adalah piala pusingan. Pertandingan kali ni adalah pusingan kedua. pusingan pertama  pada tahun 2012 dan dengan bangganya Lyeen nak bagitahu team kamilah yang rasmi  piala pusingan tu! Tahun 2012 team kami johan u ollssss!
Dan tahun ini, kemenangan tak berpihak pada kami sebaliknya berpihak pada team yang kami lawan dua tahun lepas juga. Hahahaha. Team debat semester 8. Sungguh, mereka ni hebat-hebat belaka. Buka mulut jer, berjuta-juta fakta yang keluar. Hebat! Lyeen pun berazam nak jadi hebat seperti mereka, lagi-lagi hebat macam Abang Paizal Sanek. Sangat mantap cara dia berdebat. Dia ada ciri-ciri pendebat terbaik iaitu bila dia berbicara kita mampu berfikir jauh dan terpengaruh dengan apa yang dia cakap. 
Usul untuk pertandingan akhir tu bertajuk, : Dewan ini mencadangkan penubuhan Kementerian Bahasa Melayu". Banyak pro dan kontra yang boleh dapat. Malam sebelum pertandingan siap perah otak nak fikir, buat carian dekat internet. tak cukup dengan tu tanya pula pendapat kawan-kawan. Terasa diri aku berilmiah sangat ketika itu. Sebab biasanya aku malas :p Hahahahhaa.
Alhamdullilah, team kami dapat tempat kedua dan Kak Nadia dipilih menjadi pendebat terbaik!Dia memang the best! Boleh jadi YB nanti. Apapun, kejayaan hari ini berkat doa mak abah yang jauh di mata. InsyaAllah semoga kejayaan demi kejayaan sentiasa menghampiri kita. Aamin.

Tahniah team debat yang hebat, baik, sempoi, cool dan gojes! Kamu adalah team terbaik dan sangat bijak. Terima kasih sudi berkongsi ilmu dan bersama-sama menelaah perlbagai sumber maklumat. Tahun depan jumpa lagi. Tapi, aku jadi pengurus ja la.. Hhahahaha

Nota pink: Banyak bercakap takpa! Apa yang penting, biar apa yang kita cakap tu berfaedah dan memberi manfaat kepada diri kita dan juga orang yang mendengarnya. Jangan pernah bercakap benda yang sia-sia kerana awak tak dapat apa-apa walau sekecil habuk pun. Take note okay!

Ok bai. Assalamualaikum.

4 000 Makan Cupcakes!:

Unknown berkata...

Tahniah awak...im proud of u. ;)

Unknown berkata...

Tahniah lyeen. :)

HakimZaini.com

Unknown berkata...

tahniah..baguslah mcm tu. Ade org dia diberi kelebihan utk berckp je. tp klu buat keje kureng skit. Ade org pandai buat keje tp xde bakat berckp. Manusia biasa ade kelebihan dan ade kekurangan.

Nadia Johari berkata...

tahniah..bagus die pandai bercakap-cakap ni..kalau akk dah tergagap-gagap

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...