Selasa, 20 November 2012

Belajar dari kesilapan!

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabaraktuh..
Selamat petang. Salam cupcakes. Salam keamanan. Salam kerinduan.

Hari ni terlambat update blog sebab Lyeen blogwalking kat bloggers yang join segmen INI. Lyeen balas kunjungan dengan tinggalkan sebiji cupcakes. HAHA. Okay, hari ni mak aku tengok aku macam nak telan aku hidup-hidup sebab kerja aku hari ni duduk menghadap laptop! Mak aku cakap "kalau lapar, rebus ja laptopmu ya nak.." Sweet ndak mak aku? HAHA. Okay, u olls pulak? Biasalah, cuti memang macam ni kan? Bosan memanjang....T_T

Bila dah bosan, mulalah berkhayal. Kejap-kejap khayal masa depan. Ofkoz fikir pasal nak kahwin! Kejap-kejap fikir masa lalu...Kejap-kejap ada jer lah  benda yang datang kat kepala. HAHA. Tapi, Lyeen pula tengah fikir macam mana la kehidupan aku semester depan? Sebab apa aku kalut sangat? Apa yang menyeramkan sangat? Sem depan haruslah subjek lebih mencengkam jiwa raga. Dan paling penting aku bangga dapat jadi AJK PERALATAN sem depan!. Teruja pun dah lebih..Mencik!Mencik! 


Semester depan dah semester 3. Maknanya, dah 2 tahun setengah aku duduk KL. Pantasnya masa berlalu dan lagi 3 tahun tamatlah program ijazah aku. Dapatkah aku jadi cikgu yang baik nanti? Macam-macam kat kepala. Aku posting kat mana pulak nanti? Okay. Nanti aku fikir! 

Sebenarnya, bila fikir macam ni kan secara tak langsung tiba-tiba kita ingat semuanya. Kan.Kan.Kan. Aku ingat bila aku orentasi dulu sampai pengsan aku kena dera. HAHA. Ingat lagi bila aku nangis tiap-tiap hari sebab rindu kat mak abah. Yerlah, time tu umur pun tak sampai lagi 19 tahun. Baru 18 tahun setengah. HAHA. Baru habis SPM. The baby face lagi time tu. Erk?? Apapun, betullah pengalaman mendewasakan dari cara kita berfikir, bercakap, melihat dan mendengar. Kalau kecik-kecik dulu, selalu jer main-main dengan sepupu-sepapat. Berangan nak jadi dewasa, best jer nampak orang dewasa kan. Tapi, bila dah betul-betul dewasa...MasyaAllah, banyaknya cabaran sebab Allah nak bagi kita pengalaman supaya kita lebih dewasa. Kan? 


Kadang-kadang, benda ni tak terfikir pun. Tapi, bila refleksi kendiri barulah terfikir kan. "Oh..yer kan..Setiap yang berlaku memang ada hikmahnya?"...Biasalah, manusia! Sudah terhantuk baru terngadah. Macam aku lah! Dah kena baru nak menyesal bagai...Tapi, aku fikir juga..kalau aku tak kena macamana aku nak tahu benda tu betul ke salah kan? Takpa, aku belajar dari kesilapan! Betullah kan..Hidup kita ni ibarat nak ambil gambar. Kita sentiasa nak gambar yang kita ambil tu nampak sweet. Kalau tak sweet, ambik lagi sampai sweet! HAHA.kan..?kan..? Macam gambar aku kat atas tu, mula-mula tak sweet tapi aku edit sampai aku rasa dah tahap sweet gila. Ok!

Ps: Dalam hidup kita nak semua yang baik-baik jer. Tapi, sebenarnya yang tak baik tu pun perlu untuk kita perbaiki diri kita. 

Assalamualaikum.

9 000 Makan Cupcakes!:

mujagirl92 berkata...

tiba2 rasa seram nak masuk degree nih,,

✿INA AINAA✿ berkata...

Perghh jadi ahli jawatan kuasa tu.. chayok2... semoga buat kerja dengan baik ye.. ehekx...

Unknown berkata...

@Nurmujahidah Ismail seram sgt2..haha...tp xpa..utk msa depan..heheheh

Unknown berkata...

@✿A I N A A✿ hakhak..nk nanges jd ajk peralatan~~

Meeda berkata...

belajar drpd kesilapan itu perlu.

Dylla Abas berkata...

masa terhantuk tulah Allah "tegur" kita sebenarnya :)

Unknown berkata...

@Az Meeda yah,..btul..klu tak bljr kita tak pndi2..hahhaa:P

Unknown berkata...

@Dylla Abas masa kepala lebam pula allah bgi hukuman..:)

Unknown berkata...

Salam perkenalan jom join Give Away dot my 10 domain bakal diberikan free.. Simple and easy give away :)

http://www.khairul-zamri.com/2012/11/give-away-dot-my.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...