Jumaat, 28 Februari 2014

Jangan Marah-Marah

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh.
Salam Cupcakes Blueberry. 

Sebab semalam minum Bluberry Fizz dekat Pizza Hut dengan Suri. Rasa fresh sangat nak update entry malam ni sebab esok cuti. Lusa cuti. Owhhhh, heavennya Lyeen. Hahaha. Tak sedar diri yang assignment aku tengah bertindih-tindih dekat dalam fail. Semester ni azam Lyeen kuat nak buat assignment awal-awal. Sekarang ni pun Lyeen tengah buat video untuk tugasan EDU 3106, Budaya dalam Pembelajaran. Tapi, Lyeen rest kejap sebab otak dah jammed duk fikir pasal budaya orang Bugis. Aku bukan Bugis!
 Semalam Lyeen makan dekat Pizza Hut, Mid Valley menghilangkan stress dengan orang Bugis ni. Hobi kami memang seangkatan. Suka makan. Hahaha. Tugasan assigment juga yang menuntut Lyeen untuk belajar budaya orang Bugis. Nak tak nak, Lyeen kena belajar juga. Kot-kotlah mak aku dapat menantu Bugis. Hahaha. I mean, adik aku punya calon suami. Bukan aku. Aku single okay! Erm, hari ni kelas sekejap je pun. So, tadi Lyeen kemas bilik, basuh baju, jemur baju....dan sebagainya. Semalam Lyeen terbaca satu artikel tentang, "Jangan Marah-Marah". Kalau tak silap tu tajuk dia dekat akhbar Sinar. Terasa betapa berinformasinya Lyeen bila baca akhbar. Eh?

Cerita pasal marah. Bila orang marah kita, kita rasa apa? Kalau Lyeen rasa nak menjerit lepastu pekik kat telinga orang tu, "Cakap baik-baik! Telinga aku bukan untuk dengar kau marah aku!" Cehhh. Hahaha. Tapi, serius gua cakap sama lu, Lyeen memang stress gila-gila kalau kena marah sebab Lyeen sendiri tak suka marah orang. Okay, Lyeen nak share apa yang artikel tu nak sampaikan. Bila kita kena marah, pastinya kita akan jadi tak tentu arah kan? Makan tak lalu, mandi tak basah dan semualah jadi tak kena. Hari kita jadi hari yang paling menjengkelkan hari tu. Hati jadi sakit. Paling penting rasa macam nak cekik orang sampai terkeluar anak tekak.

Tapi, tahukah kita bahawa bila marah tu sebenarnya mengundang lebih banyak masalah. Sebab apa? Bila kita kena marah, kita akan jadi stress. Sedangkan orang yang marah kita tu? Boleh jadi lepas dia marah kita, dia buka facebook, dia update entry, dia makan Pizza Hut dan lain-lain. Marah dia dah lepas. So, dia dah release tension dia. Sedangkan kita yang kena marah ni? Terbeban dengan kata-kata dia yang tadi marah kita. betul tak?  Bila orang marah ni, kadang-kadang dia tak sedar pun apa dia cakap. Mulut selamba je pot-pet-pot-pet. Tak sedar yang kata-kata dia tu menghiris hati orang lain. Ni kena jaga!

Kesimpulannya, bila kita rasa nak marah orang tu. Kita fikir dulu apa perasaan kita kena marah? Haaaa... dekat situ point utama, jangan sesuka hatinya kita nak marah orang lain kalau kita taknak kena marah. Tapi aku? Aku tak marah orang kecuali kalau orang tu memang buat hati aku rasa macam nak kena bakar-bakar dengan bom. Pesanan ikhlas untuk semua readers Tanah Kedaung saya, jangan marah-marah okay! Apapun yang berlaku dalam hidup kita ingatlah bahawa Allah ada bersama kita. Jika orang lain buat sesuatu yang tak baik dekat kita, kita jangan balas balik sebab tu dendam namanya. Kita rileks je. Senyum-senyum sambil angkat kening. InsyaAllah, jika hati kita tenang maka hidup kita juga akan tenang. 
Abaikan orang-orang yang mendatangkan 'penyakit' dalam hati kita. Hilangkan. Hapuskan. Matikan. Kuburkan dalam-dalam. Jangan pernah ingat lagi. Kita sama-sama buka lembaran baharu. Jangan pernah toleh ke belakang lagi. Saya adalah diri saya. Jangan pernah ganggu hidup saya yang baharu kerana hidup saya hari ini adalah kehidupan yang saya bangkitkan dari sisa-sisa kekecewaan yang pernah diberikan kepada saya. Sesungguhnya, orang yang bangkit dari kekecewaan itu boleh jadi lebih kuat dari sebatang besi. Payah dilebur apatah lagi dibengkokkan. Mustahil! 

Ok bai. Assalamualaikum.

1 000 Makan Cupcakes!:

Nadia Johari berkata...

kalau tengah marah better senyap je..kalau tak habis semua kata2 kesat keluar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...